Zittenblijvers, hoe houd je ze gemotiveerd?

Een 5e-klasser vertelt, na de eerste schooldagen: 

” De eerste lessen zijn precies hetzelfde als vorige jaar, zelfde filmpjes, zelfde opdrachten, zelfde PowerPoints, ook nog dezelfde grapjes. Alles is hetzelfde en ik weet alles nog. Ik kan wel huilen, zo saai is het. Ik kan beter zelf voor de klas gaan staan.”

Via Social Media heb ik de vraag gesteld: Hoe help je zittenblijvers de eerste weken door? Hieronder volgt een samenvatting van de binnengekomen tips voor docenten.

Erken

Erken het gevoel dat het allemaal dubbel is.  Benoem dat ze wel weer dezelfde stof krijgen en dat het niet echt spannend en interessant is, maaaar dat je je best gaat doen om hen meer variatie en zelfstandigheid te bieden. 

Versterk motivatie

Versterk motivatie door in gesprek te gaan.
Door in gesprek te gaan, kun je aansluiten bij de behoefte van de leerling. Stel dus vragen, zoals:

  • Wat kan je doen om de eerste weken door te komen?
  • Wat zou fijn voor jou zijn?
  • Hoe kan ik jou daarbij helpen?
  • Wat heb jij van mij nodig?

Mooi is dan als jouw aandacht de volgende antwoorden opleveren:

  • Help mij met woordjes/grammatica
  • Geef goede lessen
Verander je lessen 

Verander je lessen elk jaar met net iets andere voorbeelden en opdrachten. Zeker in de eerste weken. Daarmee neem je de zittenblijvers serieus, en haken ze niet al in de eerste weken af. 

Maatwerk

Probeer maatwerk te verzorgen gebaseerd op wat zittenblijvers nodig hebben. De zittenblijvers zijn vaak extra gemotiveerd om het dit jaar te halen. Luister naar hun behoeften en probeer een maatwerkplan te maken dat ook overeenkomt met jouw behoeften als leerkracht. Hierbij kun je denken aan de volgende suggesties: 

    • Als je je huiswerk af hebt, mag je iets voor jezelf gaan doen (bijvoorbeeld werken aan profielwerkstuk) 
    • Zelfstandig vooruit werken tijdens de les 
    • In de eerste weken 1 van de 3 lessen overslaan en in de bibliotheek gaan werken 
    • Verdiepingsstof in de vorm van examenopdrachten  
    • Vragen of de leerling een hulp wil zijn voor andere leerlingen, die in het begin niet zo snel zijn. “Kan jij mij helpen met uitleggen?” 

Als een leerling al tijdens de eerste weken afhaakt bij jouw lessen, wordt het best ingewikkeld om ze weer enthousiast te krijgen. Bovenstaande tips zijn relatief eenvoudig. En helpen jou om je leerling betrokken te houden. Daar heb je de rest van het jaar plezier van.  

Heb jij nog andere tips? Dan hoor ik die heel graag.  

Succes! 

Menu